Čeští potravináři si otestovali německé chutě

Dvě několikametrové vidličky zapíchnuté do ohromné hroudy sýru symbolicky vítají návštěvníky jednoho z největších potravinářských veletrhů v Evropě. Berlínský Grüne Woche je velkým stolem přeplněným jídlem. A i pro české potravináře, kteří uvažují o vstupu na německý trh, je jedinečným místem, kde mohou otestovat chutě tisíců návštěvníků. „Němci nechtějí paštiky z vepřového nebo vnitřností, kupují zvěřinu nebo opeřence,“ vysvětluje účastník veletrhu Tomáš Babinec, který je jednatelem výrobce paštik Čongrády.
Vstupenkou na talíře Němců jsou i výrobky v biokvalitě nebo bez lepku. „Všichni obchodníci ze západní Evropy o tom mluví, vizitky si s námi vymění jen v případě, že to vyrábíme,“ uvádí Tomáš Richtr ze společnosti Ekofrukt Slaný. Ta vyrábí sušené ovoce nebo müsli tyčinky.

Grüne Woche se každoročně koná v Berlíně. Letos začal 20. ledna a skončil včera, přijelo 1660 vystavovatelů z celého světa. Pouze jedenáct z nich bylo z Česka. „Dokážu si představit větší účast, místo by tady pro ně bylo,“ tvrdí ministr zemědělství Marian Jurečka. Jeho resort se se Státním zemědělským a intervenčním fondem (SZIF) snažil tuzemské podniky přesvědčit, aby přijely. „Někdy mi přijde, že český potravinář není moc ambiciózní nebo je až moc skromný,“ myslí si ministr. Organizace českého stánku na výstavě přišla ministerstvo a SZIF přibližně na 5,5 milionu korun.

V rámci české účasti na veletrhu, která měla podobu makety české vesnice, si svůj stánek postavil třeba pivovar Budvar, výrobce jihočeských jogurtů ve skle Agro La, výrobce sypkých směsí na vaření Natura nebo likérka Rudolf Jelínek. „Budeme tady investovat, chceme jít cestou gastronomie a oprášit naši značku,“ vysvětluje Martin Déva, ředitel exportu Rudolfa Jelínka. Věří, že pálenka z Vizovic bude v německých hospodách více vidět. Největší šanci na úspěch podle Dévy mají hlavně v oblasti bývalého východního Německa. „Lidé nás tady historicky znají, kdežto na západě narážíme na větší tvrdošíjnost místních, kteří preferují vlastní výrobce,“ vysvětluje Déva.

Německo je mezi potravináři považované za jeden z nejnáročnějších trhů vůbec. Může za to patriotismus i vysoké nároky na kvalitu. „Zástupci německých potravinářů nám už při naší dřívější účasti na veletrhu řekli, že nemá cenu, abychom se tady snažili podnikat sami, že nás místní firmy utlučou. Máme proto partnera, pod jehož značkou naše výrobky prodáváme,“ popisuje Pavel Cvrček, jednatel firmy Rakytník Cvrček, která vyrábí džemy, sirupy a další produkty s rakytníkem. Říká, že jinde než na německém trhu by k takovému ústupku nepřistoupili.

K něčemu podobnému by prý svolila i společnost Natura, která mimo jiné vyrábí bramborové kaše a lívance v sáčku nebo solamyl. „Nemůžeme si vybírat. Kdyby byla příležitost se sem dostat s privátní značkou, tak bychom se tomu nebránili,“ říká obchodní ředitel firmy Pavel Furták.

Více na iHNed.cz